-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

اصول تغذیه صحیح برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان

چهارشنبه ٢٥ آبان ١٤٠١ ساعت ٠:٠ ق.ظ   ( بازدید : 207 نفر )


مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اصول درست تغذیه برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی را تشریح و اعلام کرد: امروزه در میان عوامل خطرزای بیماری های غیر واگیر، چاقی به عنوان یکی از نگرانی های اصلی معرفی می شود که اثرات منفی بر روی سلامتی می گذارد.

به گزارش وبدا، "نسرین علیزاده" با بیان این که از پیامدهای نامطلوب اضافه وزن و چاقی در سلامت کودکان و نوجوانان، افزایش خطر بروز چاقی در بزرگسالی، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها در بزرگسالی است، افزود: بنابراین ضروری است که والدین با قرار دادن مواد غذایی و نوشیدنی های سالم و تشویق به انجام فعالیت های بدنی بر سلامت فرزندان خود تاثیر گذار باشند.
علیزاده با بیان این که والدین باید الگوی مناسبی برای مصرف غذا باشند، ادامه داد: به همراه وعده های اصلی و به عنوان میان وعده سبزیجات، میوه و غلات سبوس دار مصرف شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان در سن بلوغ هستند باید روزانه از غذاهای حاوی پروتئینی، مانند شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ استفاده کنند.
وی بر استفاده از گوشت های کم چرب و بدون چربی تاکید و بیان کرد: قبل از مصرف گوشت، چربی های ظاهری، پوست مرغ و ماکیان  حتما قبل از استفاده و ترجیحا قبل از پخت جدا شود.
وی توصیه کرد: مصرف تخم مرغ در برنامه غذایی هفتگی قرار گیرد زیرا این ماده غذایی در وعده صبحانه موجب احساس سیری در فرد و کاهش دریافت کالری در طول روز می شود.
وی افزود: توصیه ها بر استفاده بیشتر از پروتئین های گیاهی مانند انواع لوبیا چیتی، لوبیای قرمز و سفید، لپه، نخود و سویا در حد اعتدال است، زیرا این مواد غذایی به طور طبیعی حاوی مقادیر ناچیزی از چربی های اشباع و سرشار از مواد مغذی، املاح، ویتامین ها و فیبر هستند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...