-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

تفاوت ADR ( عارضه ناخواسته دارویی) با Side effect ( عوارض جانبی)

سه شنبه ١٠ شهریور ١٣٩٤ ساعت ٨:٤٨ ق.ظ   ( بازدید : 8386 نفر )


عوارض دارویی پاسخی ناخواسته و زیان اور به مصرف دارو است

دکتر سید علی وکیلی معاون غذا و دارو خراسان شمالی اظهار داشتند: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی عوارض دارویی پاسخی ناخواسته و زیان اور به مصرف دارو است که در دوزهای معمول جهت پیشگیری ،تشخیص و یا درمان بیماری یا تغییر عملکرد فیزیولوژیکی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. تشخیص زود هنگام عوارض ناخواسته دارویی به ویژه در بیمارستان ها دارای اهمیت زیادی است زیرا تشخیص سریع ADR و خطاهای پزشکی سبب نجات جان انسان ها و صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

دکتر وکیلی در ادامه افزود : بر خلاف ADR که عارضه اي ناخواسته می باشد عارضه جانبی(Side effect)  هرگونه پاسخ مورد انتظار و یا  واکنش شناخته شده می باشد که در اثر مصرف دارو ایجاد می شود و منجر به تغییر در پروسه درمانی بیمار نگردد یا موجب تغییرات اندك شود به طور مثال خواب آلودگی و یا خشکی دهان در اثر مصرف برخی آنتی هیستامین ها یا تهوع و استفراغ در اثر داروهاي شیمی درمانی که این واکنش ها قابل پیش بینی می باشند که بروز و شدت آن به میزان دوز دارو بستگی دارد

وی همچنین  گفت : عوارض دارویی به دو نوع تقسیم می شود نوع اول عوارض ناخواسته دارویی که با توجه به اثرات فارماکولوژیک دارو قابل پیش بینی می باشند.  مانند افت فشار خون که در اثر مصرف داروهاي ضد فشارخون پدید می آید.  واکنش هاي این دسته اغلب وابسته به دوز و قابل پیش بینی می باشند ولی نوع دوم  عوارض به ندرت قابل پیش بینی و پیشگیري می باشند و به طور کلی به دوز و نحوه مصرف بستگی ندارند . واکنش هاي این دسته بیشترین عوارض جدي و تهدید کننده حیات را تشکیل می دهند البته باید توجه نمود جهت گزارش یک عارضه ، اطمینان از وجود ارتباط قطعی میان مصرف فرآورده و بروز عارضه ضروري نیست بلکه تردید به ایجاد عارضه نیز قابل گزارش می باشد .

وی در پایان بیان کرد: خطر بروز عارضه ناخواسته دارویی (ADR) در کودکان و سالمندان ، مصرف همزمان چندین دارو، وجود سابقه آلرژي ، بیماري هاي همزمان به طور مثال افراد داراي مشکلات کبدي یا کلیوي بیشتر است کلیه شاغلین حرف پزشکی ( پزشکان ، داروسازان، پرستاران، دندانپزشکان) بخش دولتی و غیر دولتی باید عوارض و خطاهای دارویی مشاهده شده را به مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها واقع در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت یا مرکز ADR معاونت غذا و داروی  دانشگاه گزارش نمایند.


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...