-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

ارتقاء سلامت روان و بهزیستی در دوران پساکرونا

چهارشنبه ٢٠ مهر ١٤٠١ ساعت ١٠:٣٠ ق.ظ   ( بازدید : 477 نفر )


مدیرگروه سلامت روان اجتماعی اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به شواهد افزایش بروز پیامدهای روانشناختی و آسیب‌های اجتماعی به دنبال همه‌گیری کووید- 19 در دنیا بر اساس تجربیات و مطالعات صورت گرفته، توجه به موضوعات سلامت روان باید در اولویت قرار گیرد.

دکتر ریحانه سادات رضوانی در گفتگو با وب‌دا اظهار کرد: راه کارها و تدابیرمختلفی برای پیشگیری از بروز برخی پیامدهای روانشناختی در میان مردم و همچنین شناسایی به موقع مشکلات و ارائه مراقبتهای درمانی لازم وجود دارد.

 

وی افزود: با اتخاذ این تدابیر، میتوان امیدواربود که این عوارض به خوبی مدیریت شده و افراد دارای مشکلات روانشناختی، دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی لازم را داشته باشند و به مرور از میزان شیوع مشکلات کاسته شود.

 

وی تصریح کرد: ارتقاء سلامت روان و بهزیستی همگانی در دوران پساکرونا را در چند حیطه میتوان مورد بحث و بررسی قرار داد ازجمله حیطه حاکمیت، حیطه کاهش عوامل خطر، حیطه مراقبت، حیطه نظارت و پایش افزایش شیوع اختلالات روانپزشکی مثل افسردگی و اختلالات اضطرابی و آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی، خشونت، و اعتیاد در دوران پساکروناقابل پیش بینی است.

 

مدیرگروه سلامت روان اجتماعی اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بنابراین در حیطه حاکمیت راهبردهای زیر باید مد نظر قرار گیرد :

 

*اولویت دادن به موضوع سلامت روان در سیاست گذار یهای عمومی کشور

*افزایش حساسیت مدیران دستگا ههای مختلف به حوزه سلامت روان

*توجه به عدالت در ارائه خدمات سلامت روان ازطریق افزایش دسترسی به خدمات

*جریان سازی فرهنگی و ارزش گذاری اجتماعی موضوع سلامت روان

*برنامه ریزی آموزش عمومی  و ارتقاء سواد سلامت روان جامعه

*ظرفیت سازی و تربیت نیروی متخصص، متعهد وکارآمد در حوزه خدمات سلامت روان

یکی از مهمترین مراحل موفقیت یک برنامه، میزان اثر بخشی و دستیابی آن برنامه به اهداف از پیش تعیین شده است. برای رسیدن به این مهم ، پایش و نظارت در کلیه مراحل اجرای طرح یا برنامه ازاهمیت بسزایی برخوردار است.

برای موفقیت در برنامه های مرتبط با ارتقای سلامت روان و بهزیستی همگانی در دوران پساکرونا که در بخش های قبل به آن اشاره شد، باید سیستم نظارتی قوی در نظر گرفت تا با پایش درست موفقیت برنامه ها را تضمین نماید


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...