-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

سقط عمدی جنین با مادر چه می‌کند؟

دوشنبه ٩ خرداد ١٤٠١ ساعت ٨:١٠ ق.ظ   ( بازدید : 1495 نفر )


مدیرگروه سلامت روان اجتماعی اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سقط جنین چه با تجویز پزشک و چه به صورت غیرقانونی، عوارض روحی و روانی بسیاری را برای مادر به دنبال دارد.

به گزارش وب‌دا، زهرا یوسف‌نژاد با بیان این مطلب اظهار کرد: عذاب روحی ناشی از مرگ یک موجود زنده برای مادری که به طور عمدی به سقط جنین اقدام کرده او را دچار عذاب وجدان می‌کند.

 

وی تصریح کرد: از دست دادن جنین می‌تواند چرخه هورمونی را مختل کند. بنابراین می‌توان احساسات منفی بعد از سقط را به این تغییرات هورمونی هم نسبت داد. بلافاصله بعد از سقط، فرد احساس می‌كند از بار و فشار مسئولیتی بزرگ رها شده است و این ظاهر امر است، این چنین افرادی در ابتدا دچار وضعيتی می‌شوند كه در پزشكی اصطلاحا به آن " انكار " می‌گویند.

 

وی افزود اين حالت در برخی كوتاه و در برخی برای طولانی مدت ادامه دارد و گاهی حتی پس از گذشت 10 سال همچنان ادامه می یابد.

 

زهرا یوسف نژاد در ادامه به دیگر عوارض روانی بعد از سقط زير اشاره كرد:


*مرور تكراری خاطرات مربوط به سقط جنين
*خواب های تكراری در مورد سقط جنين
*گرفتار احساساتی نظير احساسات آغاز روند سقط شدن
*كاهش ميزان پاسخگويی يا تعهد نسبت به اطرافيان و خانواده
*احساس بيگانه بودن و جدايی از ديگران
*افسردگی خلقی
*افزايش تحريك پذيری و خصومت در برابر ديگران
*كاهش تمركز
*احساس گناه از زنده بودن
*احساس افسردگی، خشم، اضطراب و دردهای عصبی


وی افزود: افسردگی و اضطراب مادرانی که به طور عمد به سقط جنین اقدام می‌کنند در اغلب موارد به اندازه‌ای حاد می‌شود که نیازمند دارو درمانی مستمر می‌شوند و باید دوره‌های درمانی خود را تا مدت‌ها ادامه دهند.


یوسف‌نژاد عنوان کرد: سوگ بعد از سقط» می‌تواند به شدت «سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده» باشد. چهل درصد خانم‌ها بعد از سقط دچار علایم غم و اندوه، اشتیاق به داشتن بچه از دست رفته، تمایل به صحبت راجع به احساس فقدان و اختلالات خواب می‌شوند. احساس گناه و سرزنش خود نیز می‌تواند در مادر وجود داشته باشد.

 

وی احتمال خودکشی مادرانی که به صورت عمدی تجربه سقط جنین دارند را بیش از سایرین دانست که  این مسئله به عذاب وجدان ناشی از این اقدام باز می‌گردد، به آرامش رسیدن این افراد در چنین شرایطی بسیار سخت است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...