-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

پروتئین سویا غذای سلامتی

چهارشنبه ١ مهر ١٣٩٤ ساعت ١٠:٤ ق.ظ   ( بازدید : 687 نفر )


مهندس نقابی کارشناس تغذیه در این خصوص اظهار داشت: سویا در واقع یک نوع لوبیا است که به روش صنعتی روغن آن استخراج شده و باقیمانده آن بعنوان پروتئین سویا مصرف غذایی دارد. میزان پروتئین سویا پس از طبخ 50 تا 60 درصدوزن آن می باشد و از آنجایی که پروتئین های گیاهی از نظر برخی اسید های آمینه ضروری کمبود دارند سویا از نظر اسید آمینه متیونین کمبود داردو پروتئین غلات و برنج از نظر اسید آمینه لیزین محدودیت دارند.

نقابی در ادامه بیان کرد: برای افزایش ارزش بیولوژیکی پروتئین سویا چنانچه همراه غلات یا برنج مصرف شوند مرغوبیت پروتئین حیوانی را پیدا می کنند. سویا علاوه بر پروتئین منبع خوبی از نظر آهن و روی ، کلسیم و فیبر غذایی می باشد و باید سعی شود مصرف سویا از کودکی آغاز شده ودر برنامه غذایی خانوار بطور صحیح استفاده شود.مصرف پروتئین سویا محدودیت نداشته و در تمامی غذا ها بسته به ذائقه افراد می توان استفاده کرد.

وی در پایان گفت: سویا علاوه بر خواص تغذیه ای در پیشگیری از برخی بیماریها نیز نقش دارد که می توان به؛ کاهش کلسترول بد LDL و افزایش کلسترول خوب  HDL، کاهش فشار خون و کاهش بیماریها قلبی، بهبود سلامت زنان در دوران یائسگی و رفع عوارض آن، پیشگیری از افزایش قند خون در بیماران دیابت نوع 2، پیشگیری از سرطان روده و پروستات و کولون به دلیل دارا بودن ایزو فلاون ها  اشاره کرد


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...