-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

مسمومیت دارویی

یكشنبه ١٨ مرداد ١٣٩٤ ساعت ٧:٥٠ ق.ظ   ( بازدید : 1395 نفر )


شایع ترین علت مسمومست در جهان مصرف دارو ها بیشتر از مقادیر درمانی می باشد

شایع ترین علت مسمومست در جهان مصرف دارو ها بیشتر از مقادیر درمانی می باشد و درمان مسمومیت ها و عوارض متعاقب آن سالانه هزینه سنگینی را بر جامعه متحمل می نماید. داروهایی که سیستم اعصاب مرکزی را متاٌثر می کند و از بین آنها خواب آورها، مسکن ها و دارو های ضد افسردگی رتبه اول را در رابطه با ایجاد مسمومیت های دارویی دارند.

دارو ها چگونه در بدن ایجاد مسمومیت می کنند؟

بعضی از دارو ها در دوز های تجمعی سبب بروز مسمومیت می شوند مانند استامینوفن. به مرور زمان که میزان آن در بدن افزایش پیدا کرد منجر به مسمومیت دارویی می شود. مسمومیت با دارو هایی که دوز درمانی و سمی شان به هم نزدیک است نیز بسیار دیده می شود مانند دیگوکسین. چنانچه دارویی بیشتر از مقادیر درمانی مصرف شود هم سبب ایجاد مسمومیت دارویی می شود.

ریسک مسمومیت با دارو در چه افرادی بالاتر است.

سالمندان، شیرخواران و بچه ها، زنان باردار و افرادیکه بیماری کبد و کلیه و .... دارند در معرض بیشتر خطر مسمومیت قرار دارند.

مثلا مسمومیت با بنزود ها شامل علائمی مثل خواب آلودگی، سرگیجه، صحبت مبهم، عدم تعادل، گیجی، عدم هماهنگی و نقصان عمومی در فعالیتهای فکری است که در سالمندان طولانی تر و شدید تر می باشد. دپرسیون تنفسی و هیپوتانسیون هم ممکن است در صورت تجویز وریدی رخ دهد که بیشتر در سالمندان و بیماران دارای ناراحتی کاردیووسکولار دیده می شود. بنابراین تجویز وریدی در این افراد باید با احتیاط صورت گیرد.

 

هشدارهایی در خصوص مسمومیت ناشی از دارو ها

  • دارو ها را مطابق با توصیه پزشک یا دارو ساز و نه بیشتر از آن مصرف نمایید چرا که با مصرف چند برابر مقادیر درمانی دارو ها به طور خودسرانه نه تنها روند درمان شما سریع تر نمی شود بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با دارو ها خواهید شد.
  • تا جای ممکن دارو در منزل نگهداری نشود.
  • هرگز دارویی را در جعبه دارویی دیگر نگذاریم
  • هنگام مصرف ارو حتماً در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه نموده سپس مصرف نمایید. استفاده از دارو ها در تاریکی میتواند خطرناک باشد.
  • بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص ها در جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (بر حسب صبح، ظهر، عصر) می باشد.
  • در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را نیز همراه بیمار به بیمارستان ببرید.
  • در مسمومیت های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا فرآورده های مصرفی و تعداد هر یک از آنها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید.
  • در اغلب مسمومیت های اتفاقی یا تعمدی با دارو ها، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه هرچه سریعتر با شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم 1490 و یا اورژانس 115 تماس بگیرید.
  •  

منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...