-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

استامینوفن به‌ ‌عنوان يک داروي ضددرد کم عارضه در ميان مصرف کنندگان دارو شناخته شده است

شنبه ١٦ خرداد ١٣٩٤ ساعت ٩:٧ ق.ظ   ( بازدید : 586 نفر )


فقط‌ به‌ مقدار توصيه‌ شده‌ توسط‌ پزشکتان‌ استامينوفن‌ مصرف‌ کنيد‌.

 دکتر سیدعلی وکیلی معاون غذا ودارو خراسان شمالی اظهار داشتند: استامينوفن از بين مسکن‌هاي موجود، به‌ ‌عنوان يک داروي ضددرد کم عارضه در ميان مصرف کنندگان دارو شناخته شده است و در‌ ‌نتيجه اين باور غلط، برخي افراد به صورت خودسرانه و بي‌رويه اين دارو را مصرف‌ ‌مي کنند، در حالي که اين دارو در موارد مصرف با مقاديردرماني نيز ايجاد عارضه‌ ‌کرده و در صورت مصرف بيش از حد و بي‌رويه و نيز خارج از کنترل، عوارض دارو به صورت‌ ‌بارز و برجسته ظهور مي‌کند، لذا مصرف دارو بايد با احتياط و فقط در مواقع‌ ‌نياز صورت گيرد.توجه داشته باشيد که مصرف استامينوفن نبايد بيش از 10 روز ادامه يابد، مگر آنکه زير نظر پزشک باشد‌.

 دکتر وکیلی در ادامه افزود: مصرف بيش از حد استامينوفن سبب تهوع، استفراغ، تعريق و خستگي مي‌شود. استامينوفن نبايد بيش از 4 گرم 4000(ميلي گرم) در 24 ساعت مصرف شود، چون ممکن است به کبد صدمه بزند.در صورتي‌ که‌ به‌ مصرف‌ بيش‌ از حد استامينوفن‌ شک‌ کرديد، حتي‌ در صورت‌ عدم‌ وجود هرگونه‌ علامت‌ مسموميت‌ از اورژانس‌ تقاضاي‌ کمک‌ کنيد. درمان‌ مسموميت‌ بايد هرچه‌ زودتر آغاز شود. در صورتي‌ که‌ درمان‌ مصرف‌ بيش‌ از حد‌ ‌استامينوفن‌ ظرف‌ 24 ساعت‌ اول‌ آغاز نشود، ممکن‌ است‌ نتوان‌ از آسيب‌ کبدي‌ يا‌ ‌مرگ‌ جلوگيري‌ کرد‌.

فقط‌ به‌ مقدار توصيه‌ شده‌ توسط‌ پزشکتان‌ استامينوفن‌ مصرف‌ کنيد‌.

‌وی در پایان بیان کرد: استامینوفن در بالغین نباید بیش از ده روز و در بچه ها بیش از پنج روز مصرف شود مگر پزشک دستور داده باشد. اگر استامینوفن را برای تب مصرف میکنید مصرف آن را بیش از سه روز ادامه نداده و در صورت ادامه یافتن تب حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر استامينوفن‌ را به‌ سبب‌ درد، تب‌ يا گلودرد مصرف‌ مي‌کنيد در صورت باقي ماندن علائم يا بدتر شدن آنها با پزشک تماس بگيريد. از دو ترکيب حاوي استامينوفن به طور همزمان استفاده نکنيد.

  استامینوفن رایج ترین دارویی است که در درمان تب و درد بکار میرود. این دارو در بسیاری از ترکیباتی که معمولا برای رفع درد بکار میروند و یا در قرص های ضد سرماخوردگی وجود دارد. مصرف همزمان این داروها و استامینوفن ممکن است دوز مصرفی آن را بالا برده و موجب بروز مسمومیت با استامینوفن شود


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...