-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

به مناسبت روز جهانی غذا؛نشست خبری معاونت غذا و دارو با اصحاب رسانه برگزار شد

سه شنبه ٣٠ مهر ١٣٩٨ ساعت ١١:٨ ق.ظ   ( بازدید : 393 نفر )


نشست خبری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی غذا و هفته سلامت غذایی برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری وب دا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی،« رفتار ما آینده را می سازد رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی »، را به عنوان شعار امسال سازمان بهداشت در روز جهانی غذا اعلام کرد و گفت: همکاری و همراهی اصحاب رسانه در پیگیری پراکندگی در قانون گذاری بحث غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
دکتر علی یوسفی با بیان این که در حال حاضر وضعیت خوبی در صنعت غذا وجود ندارد، عنوان کرد : ما در معاونت غذا و دارو ۵ تا ۶ هدف داریم که مبتنی بر اصول قوانین اصلی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مبحث غذا و سلامت است.
وی به اهمیت اصلاح الگوی تغذیه ای برای حفظ و ارتقای سلامت جامعه اشاره و تصریح کرد: ۹۰ درصد موادغذایی که در دنیا استفاده می شود، در گردونه موادغذایی صنعتی است. اگر تعداد کارخانه های صنعت غذایی در شهری به تعداد انگشتان دست یا کمتر باشد نشان می دهد همه عوامل باید قدم های اساسی در این زمینه بردارند.تا سال ۱۴۰۴ باید امنیت غذایی برای همه آحاد جامعه ایجاد شود.

 دکتر «یوسفی» به پیگیری کمیته سلامت و امنیت غذایی استان در بحث سلامت مواد غذایی اشاره کرد و گفت: اکنون سلامت شیر و نان در اولویت این کمیته قرار دارد.
وی از ارتقای نظارت ها خبر داد و تأکید کرد: ما باید مردم را آگاه کنیم تا به طور جدی از خرید شیر بدون شناسنامه خودداری کنند. 

وی با اشاره به تصویب ساماندهی مراکز جمع آوری شیرفله در استان، خاطرنشان کرد: برخی از مراکز مجوزهای مورد نیاز را دریافت کردند که ما آن ها را تقویت و بر استفاده شیر شناسنامه دار تأکید خواهیم کرد.
دکتر یوسفی با بیان این تنها ۲۵ درصد مسایل مرتبط با سلامت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است و مابقی برعهده دیگر دستگاه هاست ، اظهار داشت: تعدادی از اولویت های غذا به معاونت غذا و دارو و بقیه به دیگر ارگان ها مرتبط است.
 وی خطاب به اصحاب رسانه تأکید کرد: شما باید برای ارتقای کیفیت و کمیت صنعت غذا مساعدت لازم را داشته باشید تا با همکاری هم بتوانیم گام مؤثرتری برای سلامت استان برداریم.
مدیر غذا دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان این که نظارت بر واحدهای تولیدی جزو وظایف ما به شمار می رود.. در حال حاضر ۵۳ کارخانه فعال تولید موادغذایی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی ، سیلوی ذخیره گندم و سردخانه موادغذایی در خراسان شمالی وجود دارد که با ظرفیت کم مشغول به کار هستند و نظارت آن ها برعهده ما است.
دکتر حسن براتی زاده به وجود ۷۳ کارگاه فعال در استان اشاره و تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ کارگاه غیر فعال و ۲۰۰ مرکز آرایشی بهداشتی سطح عرضه در استان نیز وجود دارد که تحت نظارت ما هستند.

وی با اشاره به عملکرد 6 ماهه این معاونت طی امسال بیان کرد: طی این مدت 342 مورد بازرسی انجام شد که 179 مورد در سطح عرضه بوده و  21 مورد از آن‌ها با توجه به تخلفات انجام شده به تعزیرات حکومتی معرفی شده است و 15 تن و 861 کیلو گرم مواد غذایی و آرایشی معدومی به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون ریال داشتیم همچنین در این مدت 4 پروانه واحد تولیدی ابطال شد. دکتر «براتی زاده» به نظارت طرح پایش در سطح عرضه هم اشاره کرد و گفت: این کار شامل پایش محصولات تراریخته وارداتی، غنی سازی آرد، لیبل، ماهانه 20محصول زراعی و باغی و ... می شود. وی یکی از دغدغه های کنونی این بخش را کمبود ویتامین D  در بین همه گروه های سنی به دلیل تغییر سبک زندگی دانست و گفت: اکنون بحث غنی سازی ویتامین D در برخی موادغذایی مانند شیر آغاز شده است. وی به افزایش عرضه محصولات تقلبی و قاچاق در جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی کنونی اشاره کرد و گفت: این امر باعث تهدید سلامت عمومی جامعه می شود و نیاز است در این زمینه فرهنگ سازی عمومی تقویت شود. به گفته وی، کمیته تخصصی غذا با همکاری 16 دستگاه نظارتی تشکیل شده است که بحث پیگیری شیر، نان و محصولات فله ای را به صورت تخصصی دنبال می کند و در کارگروه سلامت و امنیت غذایی پیگیر مصوبات خوبی بوده است.دکتر «براتی زاده» بیان کرد:  بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و غیر واگیر رشد چشمگیری داشته اند به طوری که 27 درصد جمعیت کشور فشارخون دارند و 23 درصد به چاقی مبتلا هستند که به توجه جدی نیاز است. وی مصرف نمک و شکر مردم را بیش از حد استاندارد اعلام کرد. وی با اشاره به این که 3 محصول  کلزا، سویا و ذرت وارداتی هستند، اضافه کرد: طبق دستورالعمل سازمان، محصول همه واحدهای تولیدی که از این دانه ها روغن گیری می کنند باید آزمایش و روی روغن های وارداتی عنوان تراریخته قید شود. وی به انجام برخی خدمات زیبایی در آرایشگاه های زنانه اشاره و ذکر کرد: خدمات غیرمجاز در بعضی از آرایشگاه ها ارائه می شود در حالی که باید در مراکز مجاز با نظارت دستگاه های متولی انجام شود. وی ادامه داد: در برخی آرایشگاه های بجنورد تاتو، ماساژ درمانی و...  انجام می شود و دستگاه ها و مواد اولیه آن ها غیر مجاز است و به عنوان تهدید سلامت عمومی به خصوص در بحث انتقال ایدز و هپاتیت محسوب می شود. وی افزود: دغدغه های زیادی برای سلامت مردم به ویژه در بحث محصولات فله ای و بی نام و نشان داریم و در این راستا همه واحدهای تولیدی اعلام آمادگی کرده اند که شیر را با قیمت مناسبی در اختیار مردم بگذارند و آن هایی که تمایل دارند شیر محلی استفاده کنند، مراکزی ایجاد کنیم که تحت نظارت باشند. وی خاطرنشان کرد: بحث ما جمع آوری و برخورد نیست بلکه می خواهیم مردم بدانند شیر از کجا آمده و در چه شرایطی نگهداری و تولید شده است. مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان به آمار بالای شیوع تب مالت اشاره کرد و گفت: در یک نمونه برداری از شیر فله ای 300 برابر حد مجاز آلودگی کپک داشت که سرطان زاست علاوه بر آن خامه شیر گرفته و به آن افزودنی های غیر مجاز مانند پالم اضافه می شود.
وی درباره سلامت نان هم اظهارکرد: بهترین نوع نان سنگک است که ارزش غذایی بالایی و برای رفع بیماری های عصبی، پوستی و یبوست تاثیر زیادی دارد و در صدد سامان دهی آن هستیم و زمینه آن در حال فراهم شدن است. وی از تصویب سند جامع سلامت استان هم خبر داد و گفت: وظایف دستگاه ها در این باره مشخص و تفاهم نامه ای با دستگاه های اجرایی منعقد و قرار شده است اجرا شود.در ادامه معاون غذا و دارو و مدیر غذا سوالات خبرنگاران  را پاسخ دادند .


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...