-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

دارو درمانی در سالمندان

یكشنبه ٨ آذر ١٣٩٤ ساعت ٩:١٥ ق.ظ   ( بازدید : 964 نفر )


با افزایش سنبعلت افزایش بروز بیماریهای مختلف میزان مصرف دارو افزایش پیدا می کند داروها در صورت مصرف صحیح موثر خواهند بود با این حال افراد مسن بدلایل مختلف در معرض خطر بالاتری از عوارض دارویی هستند از جمله اینکه بدن سالمندان حساسیت بیشتری به عوارض دارویی دارد همچنین افراد مسن بعلت بیماری های متعدد اغلب چندین دارو مصرف میکنند مصرف چند دارو خطر بروز عوارض دارویی و تداخلات دارویی را افزایش میدهد. سالمندان در دوران پیری همزمان دچار چند بیماری هستند این مسئله باعث می شود دارو درمانی در این رده سنی مشکل تر از افراد جوان باشد اختلالات حواس  از مشکلات شایع دوران سالمندی است و این اختلالات، خطاهای دارودرمانی و خطرات مصرف داروها را در سالمندان به میزان قابل‌ توجهی افزایش می ‌دهد. بیماری های مزمن یکی از مواردی است که در دوران پیری به مشکلات سالمندان اضافه می شود و باعث اختلال در متابولیسم دارویی شده و توانایی کلیه و کبد براي دفع دارو كاهش می يابد. در  ضعف بینایی همیشه این خطر وجود دارد که سالمندان دارویی را به اشتباه به جای داروی دیگر و مصرف کنند.

دکتر «سید علی وکیلی » افزود : سالمندان باید ، مسکن ها را با حداقل مقدار لازم استفاده کنند و چنانچه دچار نارسایی کلیوی و کبدی نیز هستند حتما برای انتخاب داروی مسکن‌ با پزشك خود مشورت کنند.

اگر داروی بدون نسخه یا داروی گیاهی از داروخانه تهیه می کنید حتما با داروساز مشورت کنید چون ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشدو یا عوارضی ایجاد کند. اکثر سالمندان در بلع قرص مشکل دارند بهتر است قرص یا کپسول با یک لیوان کامل آب مصرف شوند و یا در صورت شکل های دارویی مایع از دارو مورد نظر با دستور پزشک جایگزین شود

 


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...