-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

شایع ترین علت بروز مسمومیت در جهان مسمومیت دارویی است

دوشنبه ٤ آبان ١٣٩٤ ساعت ١٣:١١ ب.ظ   ( بازدید : 997 نفر )


یکی از شایع ترین علت بروز مسمومیت در جهان مسمومیت دارویی است

دکتر سید علی وکیلی معاون غذا و دارو در این خصوص بیان کرد: یکی از شایع ترین علت بروز مسمومیت در جهان مسمومیت دارویی است. داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل می باشند. عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف داروها در تاریکی، همراه با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه داروها، همگی می تواند منجر به مسمومیت های دارویی شوند

ضمن اجتناب از مصرف خودسرانه داروها، باید توجه داشت مقادير بالاي برخي از داروهاي به ظاهر كم خطر، مي توانند براي فرد خصوصاً کودکان و افراد مسن كشنده باشد. هفتاد درصد از مسمومیت های ارجاع شده به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور، مسمومیت های دارویی می باشد

دکتر وکیلی در پایان گفت: بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید چراکه ایشان به دلایل زیر ممکن است داروی خود را به اشتباه یا بطور تکراری مصرف نمایند: تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی.

بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن  دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرصها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، ظهر و شب) می باشد.     بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هرچند ممکن است منجر به مرگ نگردد ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف نمائید چراکه با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان شما سریعتر نمی شود بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.در مسمومیت دارویی تشخیص نوع داروی مصرفی بسیار مهم است گاهی اوقات دوز ایجاد کننده مسمومیت برخی دارو ها نسبت به مقدار دوز درمانی بسیار به هم نزدیک هستند تشخیص نوع داروی مصرفی به کادر پزشکی جهت انجام اقدامات درمانی و تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با مسمومیت بسیار کمک می کند.


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...