-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

تغذیه و سلامتی با غذاهای حاوی فیبر

شنبه ٢٤ مرداد ١٣٩٤ ساعت ١٢:٣٦ ب.ظ   ( بازدید : 603 نفر )


علی نقابی کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو  اظهار داشت : بخشی از گیاه که در  لوله گوارش انسان هضم نمی شود فیبر غذایی نامیده می شود. فیبر ها جزوء کربو هیدراتها و دارای دو نوع می باشند 1- فیبر های غیر محلول در آب مانند سبوس گندم وبرنج، سبزی ها و... 2- فیبر های محلول در آب مانند میوه جات و حبوبات و جو که بعد از مصرف شدن در دستگاه گوارش افزایش حجم می دهد. بدن انسان  روزانه حداقل به 28 گرم فیبر نیاز دارد

 

این کارشناس عملکرد فیبر های غذایی را چنین بیان کرد: نیاز به جویدن بیشتر و نگهداشتن آب در لوله گوارش و کاهش مصرف غذا، تخلیه معده را به تاخیر انداخته و احساس سیری طولانی مدت به انسان می دهد و نهایتا باعث جلوگیری از چاقی و دیابت می شود، فیبرهای غذایی با اسید های صفراوی و کلسترول ترکیب شده و باعث کاهش کلسترول خون شده و  همچنبن باافزایش حجم محتویات لوله گوارش باعث افزایش دفعات اجابت مزاج ورفع یبوست میشود .دریافت فیبرهای غذایی به اندازه کافی کاهش چاقی بخصوص چاقی شکمی را در پی دارد. برای حفظ تناسب اندام پس از لاغری ، تغذیه صحیح با رژ یم غذایی حاوی فیبر به میزان 35 گرم ضروری می باشد.

 وی در پایان:  راههای ساده برای افزایش فیبر غذایی استفاده از نانی که از گندم کامل تهیه شده باشد، افزایش مصرف حبوبات، مصرف میوه جات ترجیحاً همراه با پوست و افزایش مصرف سبزی در وعده های غذایی دانست.


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...