-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

تب داغ تناسب اندام با مصرف دارو های نیروزا در جوانان و نوجوانان

یكشنبه ٢١ تیر ١٣٩٤ ساعت ٨:٤ ق.ظ   ( بازدید : 1019 نفر )


این روزا استفاده از انواع هورمون های نیرو زا میان جوانانی که که تب داغ تناسب اندام و عضلانی شدن را در سر دارند رایج شده است.

دکتر سید علی وکیلی بیان کرد: جوانان بدون توجه به عوارض هورمون ها و فقط برای رسیدن به هدف کاذبی که در سر دارند سلامتی شان را به خطر می اندازد، این دارو ها مشتقات هورمون مردانه یا تستوسترون که به طور طبیعی در بدن مردانه موجود است، دارای اثرات آنابولیک بیشتر (عضله سازی و افزایش سوخت و ساز بدن) و اثرات آندروژنی یا مردانه کمتری هستند.

وی همچنین افزود: از اثرات جانبی این داروها، عوارض مردانه(آندروژنی) ناشی از آنها است که شامل پیدایش و افزایش جوش صورت، طاسی، تحلیل رفتن میل جنسی در مردان، تحلیل بیضه ها، تحریک پذیری، بروز حالت تهاجمی، بزرگ شدن پستانها که گاهی برگشت ناپذیر است، ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی می باشد. عوارض اسکلتی عضلانی این دارو ها شامل تسریع بسته شدن صفحه رشد و به کوتاهی قد در نوجوانان مصرف کننده این داروها، افزایش احتمال در رفتگی استخوان و بالاخره تخریب مفاصل می باشد. عوارض کبدی استروئید های آنابولیزان در زمره عوارض بلند مدت و خطرناک این دارو ها می باشد. اثر بر روی سوخت و ساز کبدی دارو ها و استروئید های درونزا، احتباس صفرا ویرقان انسدادی، نارسایی کبدی، تخریب بافت کبد و بالاخره سرطان های خوش خیم و بدخیم، از جمله عوارض کبدی این دارو ها هستند که زمان بروز آنها حتی تا سالها بعد از مصرف دارو نیز گزارش شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بار دیگر توجه جوانان و نوجوانان خصوص خانواده ها را به این نکته جلب می کنم که گرچه ممکن است به طور موقت با مصرف دارو های هورمونی و استروئید های آنابولیزان، پیشرفت سریعی در پرورش توده عضلانی رخ دهد ولی اولا بدن به دریافت این هورمونها وایستگی پیدا می کند و نوعی افزایش حجم عضلات منوط به مصرف دارو می گردد و ثانیا قطع دارو سبب افت سریع شرایط بدنی و احساس افسردگی خواهد شد بنابر این توصیه می شود سلامت ذاتی بدن خود را به هیچ عنوان با مصرف این دارو ها به خطر نیندازید.


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...