-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

نخستین جلسه کارگروه غذا و دارو بسیج جامعه پزشکی استان

شنبه ٧ دی ١٣٩٨ ساعت ٨:٥٩ ق.ظ   ( بازدید : 312 نفر )


نخستین جلسه کارگروه غذا و دارو بسیج جامعه پزشکی استان با حضور سرگرد عیسی برجی مسئول بسیج جامعه پزشکی استان ، در سالن اجتماعات معاونت غذا و دارو دانشگاه برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو ، در ابتدای جلسه مهندس نقوی آزاد مسئول آموزش معاونت غذا و دارو ، اهداف و فعالیت های معاونت غذا و دارو را  معرفی کردند و گزارشی از برگزاری نمایشگاه محصولات سلامت محور ، مجاز ، قاچاق و غیر مجاز در آبان ماه امسال توسط معاونت  ارائه دادند . 

در ادامه معاون غذا و دارو دانشگاه از ضرورت و اهمیت  تشکیل بسیج از بدو شروع انقلاب گفتند و بسیج را شجره طیبه انقلاب معرفی کردند .

دکتر علی یوسفی افزودند : معصوم ترین و مخلص ترین بسیجی عالم امیر المومنین علی (ع) است که همه عمر و زندگیش وقف انسانیت بود و الگویی تمام و کمال برای همه انسان ها به ویژه مومنین هستند  .

  ایشان بیان داشتند : بسیج جامعه پزشکی پتانسیل به القوه زیادی برای خدمت رسانی به مردم و  رسیدن به اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی دارد و  معاونت غذا و دارو  همه تجارب و توان علمی و تخصصی خود را در کارگروه غذا و دارو بسیج جامعه پزشکی به کار میگیرد .

در ادامه معاونت بهداشتی دانشگاه غذا و دارو و بهداشت را از ارکان  اصلی سلامت در کشور معرفی کردند و بیان داشتند : پروژه بهداشتی بین معاونت بهداشتی و سپاه گلستان و بسیج جامعه پزشکی برای رسیدگی به عشایر در حال انجام است که غذا و دارو هم می تواند در این برنامه مشارکت فعال داشته باشد .

دکتر افشین دلشاد افزودند : امکان دارد در یک جایی غذا ی سلام داشته باشند ولی تغذیه مناسب نباشد و یا در جایی دیگر تغذیه مناسب باشد ولی غذا سالم مصرف نمیشود و این نشان می دهد که برای انجام کار های ریشه ای و بنیادی در خصوص سلامت به صورت تیمی حتی باید تا دو سال هم شده برنامه ریزی کرد و بعد از آن کار را به مرحله اجرایی رساند .

در ادامه جلسه ، مسئول بسیج جامعه پزشکی استان ضمن اعلام گزارشی از برنامه های انجام شده بسیج جامعه پزشکی ، پایگاه های غعال و شناسایی شده در سطح استان را 500 پایگاه اعلام کرد .

سرگرد عیسی برجی افزودند : معاونت غذا و دارو می تواند لیست کارشناسان و متخصصین واحد های خودش را که می توانند به صورت ماهیانه به ما کمک کنند را معرفی کند تا در مناطق آسیب دیده و کمتر برخوردار و نیازمند از این عزیزان کمک گرفته شود .

حاج آقا شمسایی معاونت سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان افراد با دو توانایی ، یک محتوا را بگیرند و دو  محتوا را انتقال دهند را از ملاک های انتخاب افراد مشارکت کننده در برنامه های  قرارگاه دانستند  و از بستن تفاهم نامه با فنی و حرفه ای در بحث گیاهان دارویی خبر دادند .  این مقام مسئول بیان   داشتند که در حال حاضر فقط در یک روستای ایوب فروشگاه سلامت محور دایر است  و لزوم ایجاد فروشگاه های سلامت محور در دهستان ها را یک ضرورت در عرضه محصولات سلامت محور  دانستند .

عضو بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی از اجرای طرح همکام با کشاورز خبر داد که در این طرح ضمن کمک گرفتن از افراد آشنا با علوم نوین کشاورزی ، بانک اطلاعاتی برای کشاورزان ایجاد میشود تا کشاورزانی که کمترین سموم را استفاده کرده اند مشخص شوند تا مورد حمایت طرح قرار بگیرند .

مهندس زکریا محمدیان بیان کرد : کشاورزی در روستای حمید 12 سری دوره سم دهی را به دو سری رسانده که  این چند  برابر شدن محصول کشاورزی را به دنبال داشته است . استفاده از تجارب تولید کنندگان محصولات ارگانیک و مکان های نگهداری بهتر برای انگور و محصولات میوه را از ضروریات این طرح عنوان کرد.

مهندس صفری دیگر عضو بسیج مهندسین کشاورزی بسیج را یک لشکر پویا و کارآمد عنوان کرد و بیان داشت : متولی سلامت و امنیت غذایی فقط باید با یک ارگان باشد تا قوانین با هم تداخل نداشته باشند .   

مهندس قائینی عضو بسیچ مهندسین صنعتی بیان کرد : کشاورز باید تا جایی حمایت شود که در سطح تولید خودش صنایع تبدیلی داشته باشد .

در ادامه مدیر نظارت بر غذا و آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو به  بالا رفتن بیماری  سرطان در خصوص مصرف محصولات غذایی اشاره کرد و خاطر نشان شد : تولید کننده باید بداند در بحث سموم  رعایت استاندارد های لازم را داشته باشد تا سلامت مصرف کنندگان به خطر نیفتد . حذف محصولات فله و باز و بی نام و نشان از ضروریات حفظ سلامت محصولات غذیی و آشامیدنی می باشد .  بیوترورسیم را جدی بگیریم و این نیاز به آموزش مستمر را طلب میکند .

دکتر حسن براتی زاده افزود : ما نسبت به تولیدات استان تعصب داریم و ظرفیت تولیدات استانی بالایی داریم و  از این تولیدات حمایت و مجوز های لازم را صادر میکنیم و در نمایشگاه های هم به دنبال معرفی تولیدات استان هستیم . صنعت و معدن در ایجاد نمایشگاه ها باید توجه ویژه به فرهنگ سازی فروش محصولات سلامت محور با تاریخ مصرف و سیب سلامت و پروانه بهداشتی ساخت و برچسب اصالات و مجوزهای لازم داشته باشد .

وی افزود : نر م افزار کنترل برچسب اصالت محصولات سلامت محور با عنوان تی تک را داریم که در حال حاضر فقط 200 هزار نفر آن را نصب کرده اند و این نشان میدهد که در این خصوص باید فرهنگ سازی و  آموزش استفاده از این ابزار سنجش سلامت محصولات باید داده شود .  

در جواب سوالی که در خصوص  طولانی شدن زمان اخذ مجور فعالیت واحدهای تولیدی پرسیدند این مقام مسئول بیان کردند : تائید و گرفتن برند تجاری دست ما نیست و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی این امر است که به خاطر پاسخ دهی به کل درخواست های کشور زمان بیشتر صدور مجوز فعالیت صرف تائید  برند میشود که اگر این اختیار  به ما محول شود  ما در کمترین زمان ممکن مجوز های قانونی را صادر خواهیم کرد تا تولید انجام شود .

در ادامه هر یک از اعضاء با بیان نقطه نظراتی برای پیشبرد اهداف بسیج در سطح شهرستان مطالبی را عنوان و برای پیشرفت و بهبود وضع فعلی و حرکت به سمت تشکیل شورای راهبردی که یکی از دغدغه ها و اولویت های بسیج است ، طرح های خود را ارائه کردند.


در انتها جلسه معاون غذا و دارو دانشگاه به تبیین برنامه برگزاری نمایشگاه سلامت بسیج جامعه پزشکی در دهستان گیفان پرداخت و  حاضرین نسبت به تقسیم وظایف اعضاء بسیج جامعه پزشکی در نمایشگاه تصمیم گیری کردند  .

 


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...