-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

برگزاری همایش روز جهانی غذا برای نخستین بار با حضور سرپرست دانشگاه و مسئولین فنی واحد های تولیدی صنایع غذایی استان

سه شنبه ٣٠ مهر ١٣٩٨ ساعت ١١:٣٥ ق.ظ   ( بازدید : 396 نفر )


همایش روز جهانی غذا برای نخستین بار با حضور سرپرست، معاون و مدیر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان فنی موادغذایی، آرایشی و بهداشتی خراسان شمالی در مرکز بهداشت حر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این همایش گفت: غذا از بدو خلقت بشریت و به عنوان یک نیاز انسان همیشه مطرح بوده است . 
دکتر سید احمد هاشمی به کمیت، تولید و کیفیت غذا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر غذا به عنوان یک علم پیشرفته در حوزه تغذیه است که در قسمت های مختلف با آن برخورد می کنیم. 
وی با بیان این که، ناظر کارخانه نباید عامل هم باشد، تصریح کرد: این مسأله یکی از دغدغه های ما است که در سیاست گذاری ها باید به آن توجه کنیم.
وی اظهار داشت: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری به بخش خصوصی با شرایط بهتری انجام و مقرر شد هر متصدی یک ماده غذایی با شرکتی قرارداد ببندد و آن شرکت ممیزی کند که خوشبختانه در حوزه بهداشت محیط این اتفاق افتاده است و در کارخانه ها نیز کارشناسان صنایع غذایی استان با این دید ورود پیدا کردند،اما این اتفاق به درستی صورت نگرفت.
وی عنوان کرد: در صنایع غذایی پس از مدتی از چرخه تولید و بازار خارج می شوند که بی توجهی به کیفیت از مهم ترین دلایل آن به شمار می رود.
وی تأکید کرد: کیفیت باید دغدغه کارخانه دار ها باشد و متأسفانه بی توجهی به آن باعث خروج از چرخه می شود.
وی توضیح داد: هنگامی که ما ورود پیدا می کنیم، مانع تولید محسوب می شویم اما در واقع نباید هدف فقط تولید باشد، کیفیت را هم باید در اولویت قرار دهیم.
وی با اشاره به اهمیت توجه به صنعت غذا، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی بسیار مهم و تأثیر گذار است و مصرف مواد غذایی سالم و با کیفیت باید در اولویت قرار گیرد.
دکتر هاشمی با بیان این که غذا عامل بسیار مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری ها به شمار می رود، گفت: صنایع غذایی باید به سمت و سوی کاهش مصرف طعم دهنده ها و شیرین کننده ها حرکت کنند .
وی تأکید کرد: ما باید افراد را به سمت  مصرف کمتر شکر، چربی و نمک سوق دهیم ، سالم بخوریم و غذاهای سالم با نظارت خوب ارائه دهیم .
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این مراسم گفت: اهمیت حفظ و ارتقای سلامت جامعه به عنوان آرمانی همیشگی مورد توجه همه فعالان عرصه بهداشت و سلامت جامعه بوده است. 
دکتر یوسفی، « اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» را به عنوان شعار ملی روز جهانی غذا اعلام کرد و افزود: پتانسیل های خوبی در حوزه های متفاوت داریم و وظیفه ما کاهش بیماری های غیر واگیر و افزایش کیفیت است .
وی با تأکید بر آموزش، آگاه سازی و اطلاع رسانی، تصریح کرد: مسئولان فنی صنایع غذایی در فرآیند غذا نقش اساسی دارند و بازوان توانای ما هستند .
وی اظهار داشت: مردم باید بدانند از غذایی استفاده کنند که دارای استانداردهای غذایی باشد.
مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این مراسم گفت: با توجه به این که حدود ۷۶ درصد مرگ و میرها در کشور  به بیماری های غیر واگیر مربوط است و تغذیه ناسالم و الگوی غذای نامناسب، مهم ترین دلیل بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و ... به شمار می رود،  اهمیت به غذا باید در اولویت قرار بگیرد و ما به عنوان صاحبان حوزه سلامت نقش عظیمی در فرهنگ سازی، آگاهی بخشی عمومی، پیشگیری و... داریم.
دکتر حسن براتی زاده با بیان این که رسیدن به جایگاه حقیقی و حقوقی مسئولان فنی موادغذایی، آرایشی و بهداشتی، محوریت برنامه های ما در سال جاری به شمار می رود، تصریح کرد: ما به دنبال قرارگیری جایگاه حقیقی مسئولان فنی و ارتقای آن ها هستیم و باید به سمت و سوی خود اتکایی آن ها در تولید حرکت کنیم.
وی اظهار داشت: همه باید برای حفظ سلامت و ارتقای سلامتی افراد جامعه تلاش و از ظرفیت های استان استفاده کنیم تا به طور ناخواسته کسی با مصرف غذای ناسالم با مشکلی مواجه نشود.
وی مصرف سرانه قند و شکر در کشور را ۶۶ گرم در روز اعلام و عنوان کرد: بر اساس سبد مطلوب غذایی مصرف قند وشکر باید حداکثر ۴۰ گرم در روز باشد.
وی همچنین مصرف سرانه نمک و چربی را به ترتیب 8.1 دهم و ۴۶ گرم اعلام و خاطرنشان کرد: مصرف نمک در کشور ما ۲ برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است و میزان چربی و روغن در سبد مطلوب غذایی ۳۵ گرم توصیه می شود.
دکتر براتی زاده تلاش هر یک از افراد جامعه برای کاهش بیماری های غیر واگیر ناشی از تغذیه ناسالم را ضروری دانست و گفت: رعایت این اصل به عنوان نوعی مسئولیت اجتماعی برای داشتن جامعه ای سالم و بدون بیماری لازم و ضروری است.

و در ادامه جلسه  از سه نفر از مسئولین فنی صنایع تولیدی غذائی تقدیر شد .

و در انتها کارگاه آشنایی با قوانین کار توسط آقای نباتیان برای مسئولین فنی برگزار شد .


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...