-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

پيشگيري از بروز مسموميت با سموم دفع آفات و مواد شيميايي و شوينده خانگي

دوشنبه ٤ آبان ١٣٩٤ ساعت ١٣:٣٠ ب.ظ   ( بازدید : 786 نفر )


 پيشگيري از بروز مسموميت با سموم دفع آفات و  مواد شيميايي و شوينده خانگي

  1. در هنگام استفاده از فرآورده هاي شيميايي و سموم مختلف اعم از سموم خانگی یا صنعتی، حتماً در نور كافي برچسب روي بسته بندي را مطالعه نموده سپس مصرف نمائيد.
  2.  در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
  3.  هنگام استفاده از مواد سفید کننده و یا جرم بر در سرویس های بهداشتی، درب و پنجره را باز گذاشته و هواکش را روشن نمایید. 
  4. از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك و جرم بر با  فرآورده هاي سفيد كننده جداً خودداري كنيد. بخارات و گازهاي ناشي از اين اختلال بسيار سمي و خفه كننده مي باشد.
  5.  پس از مصرف مواد شوينده، سفيد كننده، جرم بر و لوله بازكن در محيط هاي دربسته و كوچك مانند دستشويي و حمام به هيچ عنوان در این مكانها توقف نكنيد چرا كه گازهاي توليد شده در فضای کوچک، خفه کننده و سمي مي باشد.
  6.  ضمن استفاده از مواد شيميايي حتماً از وسايل محافظت كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذ ناپذير- لباس آستين بلند- شلوار بلند و جوراب استفاده نمائيد.
  7.    برچسب روي ظروف سموم دفع آفات و بروشور آن را ابتدا كاملاً مطالعه كنيد و سپس جهت استفاده دقيقاً مطابق دستور عمل نمائيد.
  8.  هرگز سموم دفع آفات را در ظروف مشابه مواد خوراكي و آشاميدني (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكنيد.
  9.  استفاده بي رويه از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات مي شود بلكه مي تواند از طريق ايجاد باقيمانده در محصولات و آلودگي محيط زيست براي انسان مضر محسوب گردد.
  10.  آيا مي دانيد در كشور ما مسموميت تعمدی با سموم كشاورزي يكي از علل مهم ايجاد مسموميت ها است؟
  11. در هنگام سم پاشي مزارع، باغات و باغچه ها حتماٌ از ماسك، دستكش و لباس مناسب استفاده نماييد.
  12.  از بكار بردن مقادير بيش از حد توصيه شده  سموم براي مقاصد كشاورزي خودداري كنيد.
  13.  در صورت تماس سموم دفع آفات با پوست، ناحيه آلوده را با مقادير فراوان آب و صابون شستشو دهيد.
  14.  هر گونه مصرف خوراكي با سموم دفع آفات را جدي بگيريد و بيمار را براي درمان در اسرع وقت به نزديكترين مركز درماني منتقل كنيد.
  15.    آيا مي دانيد علايم و نشانه هاي مسموميت با  برخي از سموم موش كش مي تواند به صورت تاخيري ( 24 تا 48 ساعت بعد از مصرف) ظاهر شوند؟
  16.  علايم و نشانه هاي مسموميت با گروه مهمي از حشره كش ها (موسوم به تركيبات ارگانوفسفره) با تهوع، استفراغ، دردهاي شكمي، اسهال، اشك ريزش، آبريزش از بيني، تعريق، تنگي نفس، افت فشارخون، تنگي مردمك چشم، اختلالات قلبي و عصبي همراه است.
  17. در صورت تماس پوست و يا چشم با مواد اسيدي و يا قليايي پوست و چشم را با مقادير فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مركز درماني منتقل كنيد.
  18. در صورت تماس پوست و يا چشم با مواد اسيدي و يا قليايي هرگز از مواد قليايي و يا اسيدي جهت خنثي سازي استفاده نكنيد.
  19. در صورت بلع مواد با خاصيت خورندگی مانند اسيدها و قلياها، هرگز بيمار را وادار به استفراغ نكنيد. اين كار مي تواند سبب وخيم شدن وضع بيمار گردد.آن را شناسايي
  20. آیا می دانید سم حشره کش فسفید آلومینیوم با نام "قرص برنج" قاچاق محسوب می شود و خرید و فروش آن ممنوع می باشد.
  21. در منازل قدیمی، لوله های آب سربی و رنگ مورد استفاده در چارچوب و دیوار که حاوی سرب است می تواند منجر به مسمومیت با سرب شود.
  22. مسمومیت با سرب در کودکان می تواند منجر به بروز اختلالات رفتاری، کند ذهنی، اختلال در یادگیری، اختلال در رشد و منجر به بروز تشنج  شود.
  23. مسمومیت با سرب می تواند از طریق تنفس و یا خوردن ذرات معلق سرب موجود در هوا، خاک و یا آب صورت گیرد.
  24. شستشوی مرتب دستها در کودکان مانع تماس آلودگی سرب محیط با دهان آنها می شود.
  25. از دسترسی کودکان به اسباب بازی های پلاستیکی بازیافت شده و یا اسباب بازی های رنگ آمیزی شده ای که دارای ورقه های پوسته پوسته رنگ می باشند خودداری نمایید.
  26. از آنجا که کودکان نوپا همه چیز را به دهان می برند اگر تخت و گهواره رنگ آمیزی شده ای دارند، از تماس این وسایل با دهان کودک  جلوگیری نمایید.
  27. اگر به واسطه شغل خود با مشتقات سرب در تماس می باشید، برای جلوگیری از انتقال آلودگی، قبل از ورود به منزل لباس کار خود را تعویض کنید.
  28. برخی از لوازم آرایش خصوصاً غیر استاندارد و حتی سرمه، حاوی مقادیر بالای سرب می باشند. از مصرف آنها خودداری کنید.
  29. سرب موجود در خون افراد شهر نشین بسیار بیشتر از روستائیان می باشد.
  30. مصرف غذا های چرب سبب افزایش سرعت جذب سرب توسط بدن انسان می گردد.
  31. هوای محیط نزدیک به بزرگراهها، خاک و محیط اطراف مناطق صنعتی مانند کارخانجات باتری سازی، رنگ سازی چند برابر دیگر نقاط حاوی سرب می باشد.
  32.  به منظور سنجش سرب در خون افراد شاغل در صنعت که با سرب تماس دارند، آزمایش خون باید به طور مرتب انجام شود.
  33.  برای پیشگیری از عوارض ناشی از تماس با سرب باید جامعه از خطرات این فلز سمی آگاه شود.

 


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...