-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

هفته آنتی بیوتیک ها 28 آبان - 4آذر ماه

شنبه ١ آذر ١٣٩٩ ساعت ١١:٢ ق.ظ   ( بازدید : 737 نفر )


شعار هفته آگاه سازی آنتی بیوتیک ها در سال ۲۰۲۰، "اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال" نامگذاری شده است و به شعار همیشگی " مصرف آنتی بیوتیک ها، با احتیاط" کماکان مانند سالهای قبل پرداخته خواهد شد.

 هدف از برگزاری هفته آگاه رسانی در زمینه آنتی بیوتیکها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب ها به داروهای آنتی میکروبیال است.
در این هفته سعی بر این است تا آگاهی و حساسیت سیاستگذاران، شاغلین حرفه پزشکی و همچنین عموم مردم در زمینه افزایش مقاومت میکروبی نسبت به داروهای آنتی میکروبیال افزایش یابد.
مقاومت به داروهای آنتی میکروبیال زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و همچنین انگل ها به اثرات داروها مقاوم ‌شوند و به همین دلیل درمان عفونت ها بسیار سخت تر و خطر گسترش بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه ممکن است منجر به بیماری های شدید و مرگ شود.
ترکیبات آنتی میکروبیال به عنوان یک ابزار بسیار مهم در درمان بیماری های انسان ها، حیوانات و گیاهان به شمار می روند و شامل آنتی بیوتیکها، داروهای ضد ویروس، ضد قارچ و ضد پرتوزآ هستند.
عواملی که در حال حاضر منجر به بروز مقاومت میکروبی شده است متعددند؛ از آن جمله می توان به استفاده بیش از اندازه از داروها در انسانها، صنعت پرورش دام، کشاورزی و همچنین عدم دسترسی انسانها به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای مصرف شخصی و استفاده در کشاورزی، اشاره کرد.
این عوامل در سطح جهانی باعث بروز تهدید و بروز مقاومت به آنتی میکروبیال ها شده است.
پیرو جلسه سه جانبه ای که درماه می ۲۰۲۰ با حضور جانبه (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (AFO)، سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE)و سازمان بهداشت جهانی WHO)) برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا مناسبت هفته آگاه سازی ازین پس همه ساله در تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر برگزار شود و همچنین دامنه داروها صرفا داروهای آنتی بیوتیک نباشد.
با افزایش مقاومت میکروبی به دامنه وسیع تری از داروها، تمرکز این آگاه سازی وسیعتر شده است و به همه داروهای آنتی میکروبیال یعنی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس، ضد قارچ و ضد پرتوزآ خواهد پرداخت.

 

در مورد مصرف  آنتی بیوتیک ها به خاطر داشته باشید:

 

  • مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از خطرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و نیز خود درمانی است.
  • بیشتر  گلودردها و سرماخوردگی ها در فصول مختلف سال نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند
  • عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گوییم عمدتا ویروسی است واین عفونت ویروسی هم نیازی به درمان آنتی بیوتیک ندارد.
  • مصرف انتی بیوتیک در بیماری ویروسی نه عفونت را درمان ميکند. نه مانع از سرايت بيماری ميشود. نه حال بيمار را بهتر ميکند. ممکن است عوارض جانبی خطرناک داشته باشد و باعث گسترش مقاومت آنتی بيوتيکی ميشود.
  • دوره درمانی آنتی بیوتیک را کامل کنید پس از فروکش علائم بیماری آنتی بیوتیک را قطع نکنید این کار باعث مقاومت میکروبی می شود زیرا میکروب های ضعیف از بین رفته و میکروب های  قوی تر باقی می مانند
  • تنها پزشک است که ميتواند از بين انواع مختلف آنتی بيوتيکها ٬ آنتی بيوتيک مؤثر بر بيماری شما را تشخيص دهد.
  • زمانی که آنتی بيوتيک نتواند تاثير کند، نتيجه اين خواهد بود که :
  • بيماری طولانی تر ميشود. بيماری پيچيده تر ميشود. مراجعه متعدد به پزشک يا حضور طولانی در بيمارستان را به دنبال خواهد داشت. نياز به داروهای گرانتر و  سمی تر خواهد بود. چه بسا عفونت های مقاوم منجر به مرگ ايجاد شود.
  • در صورت داشتن بيماری ويروسی از پزشک تقاضای آنتی بيوتيک نکنيد و پزشک را برای تجويز آنتی بيوتيک تحت فشار قرار ندهيد.
  • دارو را در ساعات معين شده توسط پزشک يا داروساز مصرف کنيد. آنتی بيوتيک زمانی مؤثر خواهد بود که بطور منظم مصرف شود.
  • آنتی بيوتيکهای خود را به ديگران پيشنهاد نکنيد حتی اگر علايم شما يکسان باشد ٬ زيرا ممکن است برای بيماری آنها مناسب نباشد. دريافت داروی اشتباه ممکن است درمان صحيح را به تاخير بيندازد و باکتريها در اين فاصله تکثير پيدا کنند
  • داروهای باقيمانده را دور بريزيد و برای روز مبادا ذخيره نکنيد ٬ زيرا آنتی بيوتيک تجويزی روی همان عفونت بخصوص مؤثر و صرفاً برای شما در آن ايام تجويز شده است
  • در مورد نحوه مصرف صحيح آنتی بيوتيکها با پزشک يا داروساز مشاوره کنيد. مصرف نادرست آنها ميتواند جذب آنها را تحت تاثير قرار داده و باعث کاهش يا حذف اثر آنها شود.
  • در صورت فراموش کردن دوز مصرفی يا اشتباه در مصرف ٬ با پزشک يا داروساز مشاوره کنيد.
  • زمانی که شما آنتی بيوتيک را بدرستی مصرف کنيد ٬ بهترين کار را برای سلامت خود ٬ خانواده و اطرافيان انجام داده ايد.

منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...