-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

طرز مصرف داروي تجويز شده

شنبه ٢٤ مرداد ١٣٩٤ ساعت ١٢:٣٨ ب.ظ   ( بازدید : 1397 نفر )


بيمار بايد مطابق دستور پزشك داروي خود را به مقدار تجويز شده مصرف نمايد

دکتر سید علی وکیلی معاون غذا و دارو خراسان شمالی اظهار داشتند: بيمار بايد مطابق دستور پزشك داروي خود را به مقدار تجويز شده مصرف نمايد، زيرا مصرف كم يا زياد داروها به نفع بيمار نيست. در صورتي كه دارو كمتر از مقدار تجويز شده مصرف شود،  ممكن است نتواند عوارض بيماري را علاج كند و در نتيجه بيماري طول بكشد و يا حتي بدتر شود. همچنين بيمار نبايد تصور كند كه اگر بيش از مقدار توصيه شده دارو مصرف كند، زودتر سلامتي خود را به دست خواهد آورد. زيرا مقدار تجويز شده به ميزان كافي است و اگر بيش از اندازه مصرف شود موجب تشديد عوارض جانبي ناخواسته و مسموميت مي شود.

دکتر وکیلی در ادامه بیان کرد: در مورد قرصها وكپسولها مشكل زيادي براي رعايت مقدار مصرف وجود ندارد ولي در هنگام مصرف مايعات دارويي، بيمار بايد دقت داشته باشد كه به اندازه تجويز شده مصرف كند.

وی در پایان افزود:در مواردي كه از قاشق به عنوان پيمانه استفاده شود، بايد نوع قاشق را در نظر داشته باشد، چون قاشق هاي مختلف از نظر حجم با هم متفاوت هستند. به طور متوسط اندازه حجم قاشقها عبارت است از:

قاشق چايخوري 5/2 ميلي ليتر                              قاشق مرباخوري 5 ميلي ليتر                    

قاشق غذاخوري 15 ميلي ليتر                                قاشق سوپخوري 30 ميلي ليتر

20 قطره يك ميلي ليتر است. البته اندازه قاشقهاي موجود در ايران تا اندازه اي با ارقام فوق متفاوت است. در مواردی که دارو برای نوزادان و کودکان استفاده می شود باید توجه داشت به همان میزان دقیق ذکر شده توسط پزشک دارو با پیمانه های مخصوص یا سرنگ دارای حجم مشخص به کودک داده شود زیرا کودک و نوزادان نسبت به دوز های زیاد دارو بسیار حساس میباشند


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...