-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

چگونگی انتخاب و استفاده ازکرم های ضدآفتاب با SPF مناسب

چهارشنبه ٣ تیر ١٣٩٤ ساعت ٧:٥٤ ق.ظ   ( بازدید : 766 نفر )


چگونگی انتخاب و استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب.

 دکتر سید علی وکیلی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت : با توجه به گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان، بازار ضدآفتاب گرم‌تر می‌شود. این در حالی است که پزشکان و متخصصان پوست می‌گویند ضدآفتاب مختص فصول گرم سال نیست و همیشه باید از آن استفاده کرد.مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های ضدآفتاب به دو روش از پوست محافظت می‌کنند. آنها یا پرتوهای ماورای بنفش خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود کرده یا اینکه پرتوهای ماورای بنفش را منعکس و متفرق می‌کنند. کرم‌های ضدآفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع پرتوهای ماورای بنفش درجه‌بندی می‌شوند که میزان حفاظت در برابر خورشید یا SPF نام دارد. درجه SPF نشان‌ دهنده این امر است که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد می‌تواند زیر نور آفتاب بماند. برای مثال شما می‌توانید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب ۱۰ دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید، می‌توانید زمان ۱۰ دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد به این معناست که شما ۱۵۰ دقیقه یا ۲ ساعت و نیم می‌توانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر می‌شود اما در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد.

وی در ادامه افزود: بهترین کرم ضدآفتاب، آن است که برای نوع پوست شما ایمنی کافی به وجود بیاورد. توجه کنید که مشورت با پزشک در انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب توصیه می‌شود، به خصوص اگر شما از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش می‌دهند، استفاده می‌کنید یا پوست بسیار حساسی دارید، مشورت با پزشک ضروری است. قبل از مصرف کرم ضدآفتاب‌ از کرم مرطوب کننده استفاده کنید یا از کرم ضدآفتاب‌ محتوی مرطوب‌کننده استفاده کنید.هر نوع ضدآفتاب‌ با هر عیاری بیشتر از سه ساعـت روی پوست مؤثر نیست و باید بعد از ۳ ساعت تکرار شود. بیشترین مقدار اشعه در فاصله زمانی ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهـر به زمـیـن می رسد. در این فاصـله زمانی باید از قرار گـرفـتن به طور مستـقـیم در برابر اشعـه آفتاب اجـتـناب شود. حدود 20 دقيقه تا 30 دقيقه قبل از اينکه در معرض آفتاب قرار بگيريد، بايد کرم‌ ضدآفتاب را روي پوست بماليد، زيرا در اين فاصله زماني، کرم جذب پوست شده و مي‌تواند سلول‌هاي پوست را از آثار زيانبار نور خورشيد محافظت کند

دکتر سید علی وکیلی در پایان بیان کرد: بايد در هر سانتي‌متر مربع پوست، 2 ميلي‌گرم کرم ضدآفتاب ماليده شود تا اثر خود را در حفاظت از پوست، به بهترين شکل ممکن نشان دهد. مطالعات نشان مي‌دهد که بيشتر افراد نصف اين مقدار و يا حتي کمتر از آن را استفاده مي‌کنند. وقتي براي بعضي از افراد يک قوطي 30 تا 40 گرمي کرم ضدآفتاب را تجويز مي‌کنيم، پس از 3 تا 4 ماه مي‌آيند و مي‌گويند هنوز نصف قوطي باقي است، که نشان مي دهد کرم ضد‌آفتاب را به ميزان کافي در طول روز استفاده نکرده اند، چون يا آن را نازک روي پوست ماليده‌اند و يا فواصل زماني ماليدن کرم ضدآفتاب خيلي طولاني بوده است. توصيه ما اين است که اگر به داروخانه مي‌رويد تا کرم ضدآفتاب بخريد، SPF 30 را انتخاب کنيد. کرم ضدآفتاب با SPF 30 بهترين کرم ضدآفتاب براي استفاده روزانه افراد عادي است. کرم‌هاي ضدآفتاب با SPF 50 و 70 و بالاتر، فقط براي کساني که بيماري‌ پوستي دارند، توسط پزشک تجويز مي شوند، مانند کساني که به نور آفتاب حساس‌اند .


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...