-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

مصرف خودسرانه تریامسینولون ان ان در اطفال می تواند باعث کوتاهی قد شود

شنبه ١٦ خرداد ١٣٩٤ ساعت ٨:٥٥ ق.ظ   ( بازدید : 113172 نفر )


تریامسینولون ان ان پماد موضعی میباشد که علاوه بر تریامسینولون که نوعی کورتون میباشد حاوی نئومایسین(نوعی آنتی بیوتیک ) و نیستاتین(نوعی ضدقارچ) نیز هست.

دکتر سیدعلی وکیلی معاون غذا ودارو خراسان شمالی در این خصوص اظهار داشتند: تریامسینولون ان ان پماد موضعی میباشد که علاوه بر تریامسینولون که نوعی کورتون میباشد حاوی نئومایسین(نوعی آنتی بیوتیک ) و نیستاتین(نوعی ضدقارچ) نیز هست.

اين‌ دارو در درمان‌كانديدياز پوستي‌ (نوعی بیماری قارچی)و التهاب‌ پوست‌ همراه‌ باعفونت‌ كانديديائي‌ يا باكتريائي‌ تجويزمي‌شود.پمادهای کورتونی تا 70 درصد باعث بهبود بیماری‌های پوستی فرد می‌شود، اما استفاده طولانی مدت و بیش از دو تا سه هفته از پمادهای کورتونی، به علت بروز برخی عوارض ممنوع است.

نازکی پوست و عروق سطحی پوست و در پی آن افزایش عفونت‌های ویروسی قارچی از عوارض استفاده نامناسب و طولانی مدت پمادهای کورتونی است.

 دکتر وکیلی در ادامه بیان کرد:در مورد مصرف داروهای کورتيکواستروئيد موضعی برای کودکان شايان ذکر است که کودکان خصوصا نوزادان به عوارض جانبی استروئيدهای موضعی خيلی حساس ترند. زيرا به دليل پوست نازک و مرطوب آنها اين داروها بيشتر جذب بدن شده و گاه در مصرف طولانی مدت باعث کاهش رشد قدی کودک و کوتاه قد شدن می شود.

  استروئيدهای بسيار قوی به هيچ وجه نبايد برای کودکان زير يکسال مورد استفاده قرار گيرند و در کودکان بزرگتر نيز در صورت امکان برای مدت زمان خيلی کوتاه جهت کنترل التهابات استفاده شود.

  وی در پایان افزود: در ضمن، پوشاندن آن قسمت از پوست کودکان که تحت درمان با استروئيدهای موضعی قرار گرفته درست نمی باشد زيرا اين امر جذب استروئيد به بدن را افزايش می دهد که اين مورد خصوصا در مورد پوشک کردن کودکان بسيار مهم است و به هيچ وجه نبايد کودکان را در زمان استفاده از استروئيدهای موضعی پوشک کرد (خصوصا در مورد ادرار سوختگی کودکان)

  البته توجه داشته باشيم که استفاده از استروئيدها فقط در صورتيکه ساير راهکارهای درمانی برای رفع ادرار سوختگی موثر نباشد و فقط و فقط برای دوره های کوتاه مدت در کمترين مقدار ممکن و با استفاده از ضعيف ترين استروئيدها مجاز می باشد.


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...