-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

هشدار در خصوص تزریقات غیر ضروری

سه شنبه ١٥ اردیبهشت ١٣٩٤ ساعت ٩:١ ق.ظ   ( بازدید : 887 نفر )


تقاضا برای دریافت داروی تزریقی مداخله در روند درمان است

دکتر سیدعلی وکیلی معاون غذا و دارو خراسان شمالی در این خصوص اظهار داشنتد: در میان مردم این تصور رایج وجود دارد که فراورده های تزریقی به مراتب بهتر از داروهای خوراکی هستند. اما در حقیقت تزریقات در درمان سرپایی ضرورتی ندارد و این روش مخصوص درمان های اورژانس و یا زمانی که از راه های خوراکی نمیتوان استفاده نمود می باشد.

دکتر وکیلی در ادامه افزود: بر اساس آمار بهداشت جهانی بیش از 70% تزریقات در دنیا غیر ضروری است 50% خطاهای پزشکی و بیشتر مرگ و میر ناشی از این خطاها با داروهای تزریقی رخ می دهد و بیش از 50% عوارض به ثبت رسیده در مراکز ثبت وعوارض ناخواسته داروها (ADR) در کشور ناشی از مصرف داروهای تزریقی است.

میزان تزریقات بالا باعث افزایش احتمال عفونت، خطر سرایت هپاتیت B ، هپاتیت C و ایدز ،بروز عوارض ناخواسته دارویی ،افزایش هزینه های درمانی ، بروز عوارض در محل تزریق ،آسیب به بافت و عروق در محل تزریق ، درد، آبسه، خون مردگی، خونریزی های زیر پوستی می شود.

وی در پایان بیان کرد: انجام تزریقات توسط افراد غیر حرفه ای و درمحل های بدون امکانات احیا می تواند تبعات نا خوشایندی به دنبال داشته باشد. مصرف داروهای تزریقی در درمان بیماریهای ساده ای مانند تب و سرماخوردگی صحیح نیست تزریق غیر ضروری آنتی بیوتیک ها، کورتون ها، ویتامینها و مسکن ها سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

 


منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...